Vem skulle donera en njure till mig?

De flesta som känner mig vet att jag kategoriserar alla människor jag "känner" i tre kategorier:
bekanta, kompisar och vänner.

Mina bekanta blir personer som jag känner men inte delar något speciellt med egentligen, alltså sånna man hälsar på när man är ute och festar. Kompisar är de personer man delar saker med men som inte vet de innersta tankarna och vänner blir då de personerna som känner till nästan allt och som man kan säga vad som helst till.

en liten snabbguide (utifrån vad man kan säga):

bekant: tjena, allt bra? (ni vet sånt där man säger när man egentligen inte har något att säga...)

kompis:
hej! vet du vad som hände mig... (ni vet sånt där som man bara kan dela med sig för att det känns bra)

vän:
men du, vad är det där du har på dig?! eller Nu får du allt skärpa dig! eller den klassiska Shit, du fattar inte vad jag gjorde i helgen... (sånt man bara kan säga till personer som man faktiskt är så nära vän med att man inte riskerar att förstöra vänskapen)


Men i alla fall...

Utöver det kategoriserar jag även mina vänner utifrån vilka jag tror skulle donera en njure till mig och vilka som inte skulle (om jag någon gång skulle behöva ha en). Inte för att jag behandlar de här två grupperna olika jag bara organiserar dem så i mitt huvud. Personligen så skulle jag donera en njure till alla mina vänner (alltså inte en till varje, för jag har fler vänner än två... men ni fattar)

Men igår tänkte jag... undrar hur många i min telefonbok som jag tror skulle donera en njure till mig...

Sagt och gjort, jag gick igenom min telefon bok och tänkte efter.
sammanfattningsvis så kan jag säga såhär: efter en rensning på 50 personer förra veckan så har jag 107 telefonnummer i min telefonbok.


Antalet personer som möjligtvis skulle ge mig en njure:
av de 8 som börjar på A: 0
av de 3 som börjar på B: 1 (som förövrigt har två poster - 50% alltså *vågen*)
av de 7 som börjar på C: 0
av de 4 som börjar på D: 1
av de 5 som börjar på E: 0
av de 3 som börjar på F: 0
av de 3 som börjar på G: 0 (möjligtvis 1, av tvång... :P )
av de 4 som börjar på H: 0 (om man inte räknar Hem som en person)
av de 2 som börjar på I: 0
av de 7 som börjar på J: 1 (räknar inte med min bror...)
av de 3 som börjar på K: 1
av de 8 som börjar på L: 2
av de 13 som börjar på M: 0 (eller 1: mamma skulle... men hon räknas nog inte som vän...)
av de 3 som börjar på N: 0
av de 0 som börjar på O: 0
av de 10 som börjar på P: 1 (2 om man räknar pappa...)
av de 0 som börjar på Q: 0 (kan man heta något på Q, förutom typ Qristina eller nått?)
av de 3 som börjar på R: 1
av de 13 som börjar på S: 0 (även här låter jag bli att räkna en bror och min syster)
av de 2 som börjar på T: 0 (egentligen båda, men de är nummer till en av de som finns under L)
av de 1 som börjar på U: 0
av de 1 som börjar på V/W: 0
av de 0 som börjar på X / Y / Z: 0
av de 2 som börjar på Å: 0
av de 0 som börjar på Ä / Ö: 0

8 personer som jag har i min telefonbok (14 om man räknar med alla jag tagit bort) skulle alltså möjligtvis ge mig en njure av 107. Procenten blir alltså.. Eh, jag har aldrig varit bra på matte. Är det en bra siffra tror ni?

Samtidigt finns det ett antal personer som jag inte skulle ta emot en njure av (ingen av de 14 som skulle ge mig en njure dock för de personerna gillar jag...)

Är jag knäpp som kategoriserar folk på ett sånt sätt? Ja, förmodligen ganska mycket knäpp också...


Kärlek




Kommentar:
Postat av: pelle

Eller hur, lite människofläsk med rosmarin, det kan inte bli dåligt!



Coolt inlägg, föresten. Hur kom du och tänka på det, haha?

Postat av: pernilla

Haha vilket ambitiöst inlägg! Borde kanske radat upp det i exel while you were at it :P

2008-10-21 @ 23:08:05
URL: http://saywhatsername.blogg.se/
Postat av: L

Njure? Va fan? Skulle vara så mycket enklare med en del av levern, den växer ju tillbaka. Tycker du inte att en njure är lite väl mycket för DITT liv?



Love

2008-10-22 @ 02:46:34
Postat av: Martina

Jag skule ge dig båda mina njurar älskling!;)

2008-10-31 @ 17:44:26

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Det du vill säga:

Trackback
hits