Fylleinlägg och skånska uttryck...

Jag tänker skriva mitt första fylle inlägg! :)

Idag har jag tänkt på skåningar och hur dessa människor pratar...
Inte nog med att de har R som låter ytterst roliga så finns det ett antal uttryck som är speciella.


Göra rundor:
Allt skåningar gör, kan göras i rundor.
- Ska vi simma? ja, vi göra några rundor.
- Ska ut och springa några rundor.

Detta är ett väldigt bra ord om man ska göra något som sagt.
Plural är tydligen populärt.


Balle:

I det vanliga Sverige betyder balle ett manligt könsorgan.
Inse min förvåning när en kille helt plötsligt utbrister
(detta har då inte hänt ikväll... men varje gång det händer så blir jag förvånad):
- Fan, jag ramlade och slog i ballen!
Då far mina ögon ner till skrevnivå och ett förvånat uttryck befolkar mitt ansikte.
- Hur fan kan man ramla på...? Synar killens skrev igen.
Det är då jag själv kommer på det eller då någon påminner mig: Balle är rumpa!

Vem kommer på ett sånt ord för rumpa... Inse vilka konsekvenser detta kan ha för oss som kommer norrifrån. Balle här och balle där är inte alls samma sak.


(oj, orkade bara skriva två av de antal speciella uttrycken... have faith, det kanske kommer fler någongång i framtiden. några tips?)




Fast i Norrköping finns ju mitt favorituttryck så dant (inte sådant utan så dant). Detta är ett kraftuttryck som används när något är lite... svårt att förklara. Bättre om jag exemplifierar (rättstavat? på tal om fylleinlägg...)
- Säger du att han krossade en dyr mingvas? Så dant! (så jobbigt)
- Sängen knarrade så dant när vi... (knarrade mycket)

Ja, ni fattar... många uttryck.




Ramlösa uttalas för övrigt rammlösa eftersom ordet kommer från orden ramm (vilket betyder fuktig) och lösa (vilket betyder äng eller glänta). Så alla språkpoliser: det heter inte ramlösa (som i tavel-ram) utan ramlösa (som i lamm fast annorlunda)



Kärlek


uppdatering: eftersom en viss person inte anser att jag var speciellt full när jag skrev det här inlägget vill jag bara säga: det tog mig en halvtimme att fixa alla stavfel när jag läste om allt jag skrivit... och ni ska vara glada att jag tog den sista versionen av allt. annars hade jag skämts ögonen ur mig...

Kommentar:
Postat av: L

Det där var inget vidare fylleinlägg, jag tror du var för nykter XD Du kanske ska korka upp den massiva flaskan i kylen....;)



2008-10-13 @ 19:01:53

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Det du vill säga:

Trackback
hits