jag och filmer... haha... - King Arthur

Haha. Sitter här och tänker på att jag senaste tiden har varit väldigt kritisk mot allt jag ser.
Pappa sitter just nu och tittar på filmen "King Arthur" (2004). Måste berätta att jag har haft något emot den sedan jag skrev en analys av den på kulturhistorian.

Vissa saker i den får mig bara att undra om det inte har missats något i manusskrivningen.
Till exempel hur kan Guinevere skjuta pilar, fast det bara var några dagar sedan hon hade en bruten hand. Snacka om superkvinna. Dessutom undrar jag varför hon, i det kalla bittra brittiska klimatet, måste göra detta i bikini...

Dessutom tycker jag att det är underbart kul med att analysera hur filmskaparna har lyckats trycka in symobler som inte alls passar in i den tidsålder som filmen utspelas i, utan mer passar nutiden.

Även om jag gillar lite skitiga killar i krigsscener måste jag säga att filmen skulle vara mycket bättre utan den Arthur som skildras i filmen. Filmhjälten blir lite för modern för min smak, med sitt fritänkande, sin syn på att alla människor är lika. Nae, mer historiskt korrekt hade fått mig att sitta klistrad vid tv-rutan. Jag älskar ju legenden om den heroiska kungen och de hjältemodiga riddarna.

Men man kan ju inte annat än att älska Stellans Skarsgårds som Cedric, saxarnas ledare - "Finally, a man worth killing ". Eller Ray Winstone i rollen som Bors - "Of course I'm coming! Can't let you go on your own; you'll all get killed! I'm just saying what you're all thinking!"

Måste sluta analysera filmer. Hehe
Puss på er alla!

Kommentar:

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Det du vill säga:

Trackback
hits