Dagens bok

Eftersom jag inte är en modebloggare kan jag inte lägga ut dagens outfit.
Istället lägger jag ut ett litet boktips.

Berättade igår att jag börjat läsa "Drakarnas imperium" av Valerio Massimo Manfredi.

Har läst klart boken idag. Rekomenderad för de som gillar historiska romaner där principfast romare i blodiga harnesk slåss mot starka kinesiska krigare.

image19Om ni vill veta vad boken handlar om så komme här en liten snabb resume:
Den persiska härskaren Shapur besegrar, år 260 e Kr, romarna vid staden Edessa. den romerska kejsaren Valerianus utsätts för ett bakhåll och blir, tillsammans med några av sina soldater, tillfågnatagan och förs till Persien för att arbeta som slavar i ett stenbrott. Efter att kejsaren avlidigt av de hemska förhållandena i slavlägret lyckas tio legionärer, under ledning av Marcus Metellus Aquila fly. De träffar på en köpman och lyckas bli indragna i en maktkamp mellan en kinesisk prins och hans fiender.

Som sagt gillar man att läsa om tappert kämpande romare som ställs inför svåra val, där deras och andras liv beror på ödets nycker, så är detta en bra bok.

Dock får slutet mig att längta efter några fler kapitel, men det kanske är det som är tjusningen. Att hitta på ett alldeles eget perfekt slut...

Kommentar:

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Det du vill säga:

Trackback
hits