alzmectiga

Så hur produktiv tänker Anna vara idag?, kanske ni tänker.

Jag ska berätta att jag är väldigt produktiv. Jag har spenderat början på denna dagen med att läsa texter som denna:

Effter oss och så clageligen förekommer, som och nog clart for ögon är, ath for the månge unyttige och öfverfledige helge dagar schuld, såsom egenom Gudz ordh och then helge skrifft icke budne äre ath holles, forsume then menige man, bönder och andre, theris åker, ängier, fiskeri och annen nytte, sasom offte sker, ath när våren, andhen eller fiskeleken best forhånden är, thå holles månge helge dagar och försumes ther egenom mygin godh lifs berning och thet menige beste, hvilket Gud alzmectig oss yttermere budit hafver ath drifve än holle helge dager.


Om ni mot all förmodan skulle intressera er för att läsa vidare så kan jag berätta att texten är ett utdrag ut en Ordinantia antagen vid herredag i Lödöse 1540. Spännande spännande. Tycker ni inte att allsmäktig ser mycket finare ut på detta sätt?

Nu tillbaka till slaveriet.

Kommentar:
Postat av: Daniel

Jätteenkel å INTRESSANT läsning.... som texterna var när man gick i skolen på unga dar!

Postat av: L

Det var bättre när man var ung ;)



Men är det bara jag som osökt kommer att tänka på danska?

2009-07-06 @ 20:59:40
Postat av: pelle

jag tycker snarare det låter som ett preparat av något slag ;D

2009-07-07 @ 13:50:55
URL: http://pellespersonliga.se

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Det du vill säga:

Trackback
hits