Att jag har fördomar!

Alla har vi väl fördomar. Jag har en hel bunt som jag går och släpar på varje dag. Vissa av dem uppskattar jag mer än andra och ibland så infinner sig de där ögonblicken då någon bekräftar mina fördomar. Då njuter jag av att ha rätt. Andra gånger så grusas dessa fördomar då någon inte allt visar upp de rätta kriterierna för att uppfylla mina föromar.


Jag tror bland annat att Emos är de nya Fjortisarna.
Eller den här fördomen är jag ganska nöjd med att ha kvar och ser den inte ens som en fördom. Emos, med svart kajal i hela ansiktet och uppskurna handleder är inte bättre än de där tjejerna (i min ungdom) som klädde sig i rosa kläder och höga platådojor. Emos skriker könsord till varandra i hopp om att desas högljudda prat ska väcka uppmärksamhet. Man blir bara trött.

Killar tänker bara på sex. 
Den fördomen bekräftas lite då och då, men jag blir faktiskt glad när någon kille grusar den.  Intelligenta killar som kan diskutera problemen i Georgien, men ändå ibland tänka på sex. Mycket bra.

Min största fördom som också har blivit bekräftad åtskilliga gånger är nog den om att tuffa ungdomar från små hålor på landet stannar kvar och gifter sig med sin pojk/flickvän från 9:an och jobbar på ICA. Tyvärr måste jag säga att den här fördomen blir bekräftad hela tiden. Jag kan bara se på hur det är i min lilla håla. Varje gång jag kommer tillbaka förundras jag över att höra att grundskolans tuffingar går omkring i fleecejackor i kylrummen på ICA. Självklart är det inte fel att gå omkring i fleecejacka i ett kylrum, de människorna gör sitt jobb mycket bra (var skulle vi annars få vår mat ifrån?).

Nej det här handlar om ren och skär njutning. Av flera orsaker njuter jag av att veta att jag kommer göra mer i mitt liv än de kommer. Deras liv kommer säkert att vara bra, men kommer de verkligen att få göra allt de drömt om? Kanske, kanske inte. Det är lite som de där Hollywood-filmerna där skolans nördar kommer tillbaka, rika mäktiga och snygga och ser att skolans Prom- Queen och King bor i en husvagn.

Vill poängtera att jag inte ser ner på dem (eller joo, lite men schyy) utan att jag bara njuter.


Jag har mycket mer fördomar, må jag säga. Men de tänker jag inte berätta om nu.


Fördoms(fri) Kärlek

Kommentar:

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

URL:

Det du vill säga:

Trackback
hits